Dockingstationer fra Lindab sikrer friske fisk ved grænsekontrollen i Skagen
Lindab har leveret porte, ramper og sluser til en ny grænsekontrol ved Skagen Havn. Kontrollen skal gennemgå kølecontainere med frosset og frisk fisk, og det stiller krav til, hvor mange grader der må være i slusen. En oppustelig sluse fra Lindab blev løsningen på udfordringen.
I 2022 tog Skagen Havn de første spadestik til en ny grænsekontrol, hvor skibe med lasten fuld af fisk kan blive taget ud til fødevarekontrol, når de kommer ind.
I anlægsfasen var det et krav, at kølecontainerne skal holde en temperatur på maksimalt to grader, og derfor var det vigtigt med effektive og stabile dockingstationer.
Valget faldt på en løsning fra Lindab. Mikkel Mørk Westergaard, der er administrerende direktør hos hovedentreprenøren Trigon, forklarer:
— Vi skulle finde en løsning på at holde temperaturen så lav, at lasten i de kontrollerede containere ikke tager skade. Derfor kiggede vi efter en effektiv sluseløsning, og dér fandt vi Lindabs løsning brugbar.
— De seneste 10-11 år har vi samarbejdet med Lindab, og derfor ved vi, hvad et samarbejde består af. Det betyder meget for os i et projekt som det i Skagen, at vi ikke skal bruge så meget tid på projektstyringen og have tæt kontakt med leverandøren. Vi ved, hvad Lindab står for, og at de har styr på leveringstiden, processen og installationen, siger han.
Grænsekontrollen i Skagen var klar til brug i begyndelsen af 2023.
Oppustelig sluse og læsserampe
Konkret har Lindab leveret en såkaldt oppustelig sluseløsning til den nye kontrolbygning. Det betyder i praksis, at den undersøgte container bliver omsluttet af en oppustet sluse, så der ikke slipper varm luft ind. Samtidig holder slusen på den kolde luft, så temperaturen kan holdes på maksimalt to grader, og kølekæden dermed opretholdes.
Lindab har – ud over den oppustelige sluse – også leveret selve slusehuset og ledhejseporte samt læsserampe i galvaniseret stål, der sikrer let rengøring og samtidig hjælper til at kunne modstå det klima, som Skagen Havn byder på.
— Den her slusetype er helt tæt og egner sig derfor især til kølehåndtering af fødevarer, hvor det er altafgørende, at temperaturen ikke svinger og bliver for høj, fortæller Anders Godsk, der har solgt løsningen på vegne af Lindab.
— Fordi grænsekontrollen nærmest står i vandkanten, stiller det krav til, at vores produkt er hårdfør. Og der er det jo en fordel, at vi har et gennemprøvet og solidt produkt, fortsætter han.
Anders Godsk påpeger, at Lindabs port- og sluseløsning ud over at være robust også er fuldt ud EPD-miljødeklareret.
Dokumentation for bæredygtighed
Lindab arbejder dagligt indgående med bæredygtighed, og dér fylder EPD’er meget.
– Det er vigtigt for Lindab at bidrage til mindre klima- og miljøbelastninger. Vi arbejder aktivt med cirkulære processer, certificeringer og effektiv produktion samt med vores LCA-beregner, der letter arbejdet for entreprenøren efterfølgende, forklarer Anders Godsk.
– Vi får forespørgsler på og krav om dokumentation for produkternes ressourceforbrug fra vores kunder og samarbejdspartnere. Derfor er det vigtigt for forretningen, at vi intensiverer arbejdet med EPD’er, der er produkternes miljøvaredeklarationer, afslutter han.
Arkitekt om ny brandstation i Nuuk:
– Byggeriet afspejler fremtidens brandstation
Siden 2022 har en ny og moderne brandstation i Nuuk været i drift. Mannik & Storm Arkitekter har tegnet projektet og lagt vægt på høj funktionalitet og arbejdsmiljø i designet. Lindab har leveret 80 mm-ledhejseporte i op til dobbelt tykkelse for at holde de kolde temperaturer ude, hvilket er essentielt for at kunne rykke ud med vand – og ikke is – i slangerne.
De seneste 40 år har den grønlandske hovedstad oplevet en befolkningstilvækst, og indbyggertallet i Nuuk er således blevet fordoblet. Da byens brandvæsen dermed dækker et større område end tidligere, stiller det krav til forholdene for brandvæsenet.
Derfor blev det besluttet, at Nuuk skulle have en ny og moderne brandstation, og den stod færdig i foråret 2022. Det er MT Højgaard International, som har opført bygningen, og Mannik & Storm Arkitekter, der har tegnet projektet.
– Byggeriet afspejler fremtidens brandstation, hvor funktionalitet og arbejdsmiljø er i højsæde døgnet rundt, året rundt, siger Ulrik Storm, arkitekt MAA, Mannik & Storm Arkitekter.
– Nuuks brandstation består af forskellige zoner, som skal sikre gode arbejdsgange og den daglige drift med mulighed for hurtig udrykning, klargøring af udstyr og køretøjer – men også attraktive områder i byggeriets ikke‐offentlige arealer for fuldtidsbrandfolkene, der er på vagt, fortsætter han.
Byggeriet er mere end 2.800 kvadratmeter og næsten 100 meter langt. Det er opført i to etager og tæller både værksted, garager, vaskehal samt personalefaciliteter. Og ingen brandstation uden porte til brandbiler. Den nye brandstation har 15 ledhejseporte til køretøjer, og de er leveret af Lindab Profil.
Porte til det arktiske klima
Portene skal kunne holde minusgrader, sne og frost ude. Derfor har Lindab leveret 80 millimeter ledhejseporte på 4500 x 4500, som har op mod dobbelt tykkelse for at øge isoleringsevnen, hvilket giver en forbedret u-værdi, så varmen bliver inde, og kulden holdes ude. Det er afgørende for en brandstation på de nordlige breddegrader, hvor vandet til brandslukning ikke må fryse til is.
Derudover sørger portene for et godt lysindfald, så lyset trækkes ind i dagtimerne og således forbedrer indeklimaet for de ansatte. Vinduerne i portene påvirker dog ikke isoleringsevnen.
– Brandstationen har fået fine, nye faciliteter. Men som en myndighed er der også krav til funktionaliteten, da det skal være en driftssikker løsning. For brandbilerne står fyldt med vand, og temperaturen dykker til tider langt under frysepunktet, siger Anders Godsk, portsælger hos Lindab Profil.
Anders Godsk fremhæver det gode samarbejde, der har været i brandstation-projektet:
– Det kan være ret komplekst at sidde med tegninger og et projekt så langt væk, hvilket stiller krav til, at alt er afklaret, inden vi producerer. Her har vi haft et godt samarbejde med arkitekterne omkring løsninger og pladsforhold.
Lindab rådgiver desuden i forbindelse med montage, så det bliver korrekt udført.
Brandstationen i Nuuk er en blandt flere projekter, som Lindab har leveret porte til. Også et nyt forbrændingsanlæg er under opførelse, som får i alt ni ledhejseporte.
De tykkere 80 millimeter-porte er en standardvare hos Lindab, som ligesom resten af sortimentet har en miljødeklaration. Find alle EPD’er her.